Här är du:

Allmänt om celiaki

Celiaki innebär att man inte tål proteinet gluten som finns i vete, råg och korn. Celiaki drabbar tunntarmens slemhinna och ger nedsatt funktion i att ta upp kostens näringsämnen som vitaminer, mineraler, kolhydrater, protein och fett.

Det är en kronisk sjukdom som finns i alla åldrar. Slemhinnans funktion kan normaliseras med en kost som utesluter gluten.

Celiaki (glutenintolerans)

Vanliga symtom är trötthet, diarré, gaser och buller i magen, viktnedgång, blåsor i munnen, värk i skelettet, svårigheter att bli gravid.

När behöver du söka vård?
Celiaki kan se ut på många olika sätt. Det är omöjligt att ställa diagnosen på egen hand. Om du fått diagnosen celiaki bör du träffa en dietist som går igenom vilken mat som går bra att äta.

Behandling innebär att utesluta alla vanliga sorter av bröd, mjöl, flingor och kli, liksom mannagryn, skorpmjöl, frukostflingor, makaroner och spaghetti av vete, råg och korn. Välling och gröt baserade på glutenhaltigt spannmål utesluts.

Om du äter glutenfri mat läker tarmen och börjar fungera bra igen. Om du börjar äta mat med gluten igen kommer symtomen på celiaki förr eller senare tillbaka. Det är viktigt att alltid följa dieten, annars kan du drabbas av näringsbrist och följdsjukdomar.

Livsmedel som är naturligt fria från gluten

  • mjölk, ost och ägg
  • kött och fisk
  • grönsaker, rotfrukter, frukt och bär
  • rena kryddor, alltså inte kryddblandningar
  • arrowrot, bovete, Fibrex, hirs, Maizena, majsmjöl, polenta, pofiber, potatismjöl, risflingor, risgryn och sojamjöl. Havregryn som är odlat och skördat så att risken för inblandning av andra sädesslag minimerats.
Ansvariga: 

 

Redaktör och granskare 

Ansvarig redaktör: Birgitta Jagorstrand, legitimerad sjuksköterska, Region Skåne 

Granskare: Alf Tunsäter, docent, legitimerad läkare, Region Skåne 

Uppdaterad: juli 2019

 

Bild: 
Deg
Höger fältet: 

Vad du ska tänka på!

Gluten finns i ett stort antal så kallade hel- och halvfabrikat. Andra livsmedel som innehåller gluten är:

  • makaroner, spagetti, bulgur, couscous
  • fiberberikade havregryn
  • charkprodukter med vetemjöl som utfyllnad
  • panerade kött- och fiskrätter
  • godis som lakrits och kexchoklad
  • öl kan innehålla höga halter.

Det är viktigt att läsa noggrant på alla innehållsdeklarationer.